کد مطلب:300719 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:124

گریه و تأسف فاطمه


تاریخ نام او را به عنوان یكی از پنج تنی ذكر می كند كه بسیار گریستند، آدم، نوح، یعقوب، یحیی، فاطمه. اما كمتر درباره راز گریستن فاطمه پرسش شده است؟ و كمتر بررسی می شود كه او در عین آن همه قدرت روحی چرا گریه داشت؟

آیا گریه فاطمه برای آن بود كه دچار فقر است؟ مالش را از دست او ربوده اند؟ زیور و تجملات ندارد؟ آیا برای این می گرید كه زندگیش سر و صورتی ندارد؟ جامه اش زیبا نیست؟ گردن بند و وسایل زینتی ندارد و برای آن ناراحت است؟ قطعاً نه.

او می گرید از آن بابت كه حق علی و به تبع، حق اسلام نادیده گرفته شده است برای اینكه از گذشته ی تاریخ و از جاهلیت ناخشنود است و نمی خواهد كه آن تكرار شود. برای این می گرید كه كاروان بشریت را بر اساس این سیر، رو به سوی فنا و زوال می بیند. مستضعفان را در رنج بیشتر می یابد، ستمكاران را قوی تر و غالب تر می بیند و...

اما اینكه حربه ی گریه را انتخاب كرده است برای این است كه گریه برانگیزاننده ی عواطف است. ذهنها و اندیشه ها را به سوی خود جلب می كند، عده ای را وامی دارد كه درباره این فرد گریان تحقیق كنند كه چرا می گرید؟ و از این طریق به حقایقی پی برند.

ما معتقدیم كه اگر فاطمه علیهاالسلام در امروز هم زنده بود متأثر می شد و از این همه رنگارنگی، بی هدفی، می گریست و از این همه دوگونگی و چندگونگی و بر این غربت اسلام اسك می ریخت. از اینكه برخی از


آنان به نام مسلمان را ببیند كه به دنبال الگوهای عوضی هستند

غمگین و متأثر می شد.